maanantai 10. lokakuuta 2011

Hääkarkin sijaan muu "lahjus"

Olen pohdiskellut hääkarkkiasiaa. Ehdottomasti olisi mukavaa antaa vieraille jotain kauniisti pakattua pientä kotiinvietävää. Yhdessä vaiheessa mietiskelin macaron-leivoksia, mutta huomasin ettei niiden maku miellytä itseäni kuin suklaalla maustettuna, ja se ei sovi vihreään teemaan. Plus, että olisi vähän tökeröä antaa pähkinä-allergikolle kotiinviemisiksi mantelijauheesta tehty herkku ^^'

Klassisen hääkarkin tilalle olenkin miettinyt jotain vähän erilaista; käsintehtyä saippuaa! Googlettelin vähän aiheesta, ja löysinkin melko yksinkertaisen oloisen ohjeen:

500g oliiviöljyä
125g vettä
64g lipeää (NaOH, natriumhydroksidi)

Käytä huoneenlämpöistä oliiviöljyä.
1. Sekoita lipeä kylmään veteen. Liuos kuumenee voimakkaasti.
2. Sekoita kuuma lipeäliuos oliiviöljyyn.
3. Sekoita sauvasekoittimella, kunnes seos paksuuntuu ja vaalentuu.
4. Kaada saippuamassa muottiin.
5. Kääri muotti pyyhkeeseen.
6. Voit poistaa saippuan muotista jo 12h kuluttua (ja viimeistään vuorokauden kuluttua).
7. Leikkaa paloiksi ja laita palat kuivumaan ilmavaan paikkaan noin kuukaudeksi.

Kypsymisen aikana saippuan emäksisyys vähenee. Kuukauden kypsyttyään saippua on valmista ja turvallista käytettäväksi. Oliiviöljysaippua on parhaimmillaan ½-1 vuoden kuluttua valmistamisesta. Säilytä käytössä olevaa saippuaa ritilällä ja anna sen kuivahtaa käyttöjen välillä.

Ole varovainen lipeän kanssa! Lipeäliuos on erittäin syövyttävää. Käytä aina suojakäsineitä ja -laseja. Älä päästä lemmikkejä tai lapsia valmistustilaan.



Resepti otettu tältä sivustolta, jolla myös muita saippuan tekoon liittyviä hyviä vinkkejä. Kyseisellä ohjeella tehdyn saippuan vielä lisäksi kun vielä maustaisi jollain kosmeettisellä, vihreän tuoksuisella öljyllä (kuten limellä tai mintulla..), niin kuulostaisi aika ihanalta. Vähän täytyy vielä miettiä ja harkita, laskea kustannuksia.

Mutta saatanpa ryhtyä lähiaikoina saippuan keittelyyn ^^

perjantai 7. lokakuuta 2011

Juhlien musiikkipohdintaa

Koska häihimme ei ole suunnitteilla (ainakaan tällä hetkellä) mitään ihmeempää ohjelmaa eikä bändiä, olisi tarkoitus että juhlinnan taustalla soi valikoitua hyvää musiikkia läpi illan.

Tätä musiikkikavalkadia on tullut lähiaikoina pohdiskeltua, sekä tapaa miten sitä koostetaan. Tässä muutamia biisejä, joita on tullut mietittyä taustalle:

Minun suosikkejani kuten



Sulhon suosikkeja kuten




Yhteisiä suosikkeja kuten

     

sunnuntai 2. lokakuuta 2011

Häät - mikä ihana tekosyy!

Nimittäin hankkia designer-kengät. Eilen hain postista ihanat Vivienne Westwood anglomania Melissa -kengät. Ne sopivat täydellisesti, ja ovat juurikin niin ihanat kuin kuvittelinkin!

lauantai 24. syyskuuta 2011

Häämenu

Vihdoin jotain varmistumassa, nimittäin häiden se tärkein juttu hääparin mielestä, ruokatarjoilu! Catering-firmaksi on vahvistumassa todella ystävällisesti kommunikoinut Karhufest, joka ihanasti vielä tukee lähiruokakulttuuria. 

Ja se menu tulee olemaan:

sillikaviaaria saaristolaisleivältä
valkosipulisilakoita
tyrnigraavattua lohta
keitettyjä perunoita
yrttimarinoitua kalkkunanrintaa ja mustaherukkahyytelöä
kermaista broiler-pastasalaattia
tomaatti-halloumisalaattia
vihreää salaattia
valkosipulikastiketta
raparperivinaigrettea
leipää ja levitteitä

konjakissa haudutettua porsaanfileetä
riistapyöryköitä Karhulinnan tapaan
pippurijuustokastiketta
kalkkunanfileetä chili-suklaakastikkeella
kermaperunoita
hunajassa paahdettuja luomujuureksia

Kuulostaa ihanan erikoiselta ja silti herkulliselta! Odotan jo innolla, enää 11 kuukautta että pääsee herkkuja maistelemaan ;D

maanantai 19. syyskuuta 2011

Kutsuideointia

Pitkästä aikaa blogin puolella! Lähiaikoina häihin liittyvä tuskastelu on liittynyt pitopalvelun metsästykseen, ja sen kiroamiseen sitten kun kukaan ei vastaa tarjouspyyntö-viesteihin. Mielenkiintoista asiakkaiden hankkimista yhdeltä jos toiselta yritykseltä...

Mukavampaa ajanviettoa on ollut, kun olen miettinyt Photoshopin avustuksella kutsukorttimme tekstin muotoa ja ulkonäköä. Erilaisilla ilmaisilla fonttisivustoilla on tullut pyörittyä (kaikista kivoista kelttityylisistä fonteista puuttuu ääkköset!), ja tällä hetkellä ykkössuosikkina minun ja sulhon mielestä on fontti nimeltään: Dumbledor 1 Wide

Olen melko ihastunut myös fontin nimeen =D

Tässä ulkonäkönäytettä siitä, ja samalla melko varma kutsuteksti.


Ihana monogrammi on kotoisin täältä
Kutsutekstin idea taas löytyi naimisiin.infon foorumeilta, voin sanoa että oli työn ja tuskan takana löytää jotain mieleistä, kun mitään turhan muodollista emme kaipaa ja runoiluista en tykkää yhtään.

Ylläolevan kutsun lisäksi tulee siis lisäinfolappunen sekä kartta kirkosta juhlapaikalle. Kartta tulee olemaan työläin, sillä haluan piirtää sen itse enkä vain käyttää google mapsia. Olenkin jo kuvahaun avustuksella löytänyt hienoja inspiraatiokuvia karttaa varten, nyt pitäisi vain alkaa piirtämään. Allaolevista inspiraatiokuvista pidän eniten alimmaisesta.

lauantai 3. syyskuuta 2011

Kenkiä kenkiä...

Edelleen vain pohdiskelen saman asian, eli hääkenkien tiimoilla. Mikä on sinäänsä hassua, koska kenkiä ei tule paljon näkymään helmojen alta =D
Olen vain tullut tunnetuksi kenkäfriikkinä, joten luonnollisesti tähän yksityiskohtaan tulee panostaa.

Vakuuttunut olen siitä, että hääkenkien tulee olla ensimmäiset "designer"-kenkäni. Ja että tahdon niiden olevat ballerina-malliset.
Miellyttävin vaihtoehto, mihin olen törmännyt, on ihanan omituinen Vivienne Westwood. Kengät ovat kohtuuhintaisia, omaperäisiä, ja suurimmaksi osaksi kumisia.

Mitäs sanotte näistä, tämän hetken suosikeistani?

kuva: google kuvahaku