Näytetään tekstit, joissa on tunniste kakku. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kakku. Näytä kaikki tekstit

maanantai 14. marraskuuta 2011

Hääkakkukokeilu nro 1

Isänpäivän kunniaksi tuli leivottua kakku, ja päätin samalla tehdä ensimmäisen makukokeilun hääkakkua ajatellen.

Kakkupohjana käytin jo aiemmin hyväksi todettua suklaakakun ohjetta, joka on peräisin erinomaisesta suklaakeittokirjastani, Suklaaunelmat


Hiukan modasin kirjan ohjetta, jätin pois mantelin koska siitä ei tykätä, sekä maissisiirapin jota kaapeistani ei löydy. Käytetty ohje:

200 g rasvaa
2 dl sokeria
3 munaa
3,5 dl vehnäjauhoja
1,5 tl leivinjauhetta
hyppysellinen suolaa
1 dl leivontaan tarkoitettua kaakaojauhetta

Pane voi ja sokeri kulhoon ja vatkaa kevyeksi ja kuohkeaksi. Vatkaa sekaan munat vähitellen. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan. Siirrä taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paista 180-asteisessa uunissa 30-35 minuuttia, kunnes kakkuun keskelle työnnetty cocktail-tikku tulee puhtaana ulos.

**

Hääkakkutarkoitukseen kakku olisi liian pieni, sain tuon kokoisena kakun halki vain kerran korkeuden puolesta. Isänpäiväksi tuo kuitenkin oli passeli =).
Täytekokeiluksi tuli jo aiemmin mainittu kirsikkahillo sekä kermavaahtoa. Kirsikkahillon maku oli liian vaimea ja se hävisi miltei täysin kakun suklaisuuteen. Ei siis toimiva vaihtoehto hääkakkuun.
Kakun kuorrutin kermavaahdon päälle asetetulla sokerimassalla. Käyttämäni sokerimassa oli jo hiukan vanhaa, joten se repeili herkästi kaulitessa. Lisäksi olin unohtanut ostaa tomusokeria, joten käytin kaakaojauhetta tarttumista ehkäisemässä. Toimi kuitenkin yllättävän hyvin, ja antoi kakulle perunaleivosmaisen ulkonäön.

Hyvin maistui.
Yhteenveto: Kakkupohja erittäin toimiva, tulee melko varmasti käyttöön hääkakkuun. Hillovalinta ei toiminut, seuraavaksi kokeiluun mustaherukka. Ja sokerimassa mahtavaa, ei ollut liian makeaa kuten pelkäsin etukäteen. Seuraavassa kokeilussa hakuun myös hääkakun ulkonäkö ^^.

Lauantaina Tampereen shoppailuretkeltä tarttui Ullanunelmasta mukaamn valkoista, tuoretta sokerimassaa, seuraava kakkukokeilu sitten siitä! =)

perjantai 11. marraskuuta 2011

Hääkakkuideointi edistyy

Pitkästä aikaa tekstiä hääkakusta, olen näet saanut hieman suunnittelua aluilleen.

Olen päättänyt, että koska on tehtävä neljä kakkua, ainakin osa niistä saa olla erimakuisia. Kaikki kakut kuitenkin koristellaan samalla lailla, valkoisella sokerimassalla vihreillä koristuksilla (mitä ne koristukset ovat, on vielä epäselvää).
Tänään harjoittelin isänpäivää varten sokerimassan kanssa, myöhemmin sitten kuulette miltä maistui. Kyseinen isänpäiväkakku oli myös ensimmäinen makukokeilu.

Ensimmäisenä makuvaihtoehtona on suklaatäytekakku, joka on täytetty kirsikkahillolla ja kermalla. Yleensä suklaa+kirsikka on yksi mahtavimmista yhdistelmistä, ja on molempien, minun ja miehen suosikkeja. Palaan ohjeen kanssa vielä asiaan =)

kuvat: google ja pinterest
Tässä muutamia ulkonäöllisiä inspiraatioita, kakku tulee tosin olemaan tarjottavana nelitasoisella porrastelineellä, eikä klassisena amerikkalaisena "kekona."
Monessa inspiraatiokuvassani esiintyy raita kakun alaosassa, kuvittelisin että se voisi olla omissakin kakuissa kiva (ja helppo toteuttaakin). Myöskin viidennen kakun ympärillä oleva helminauha on ihanan näköinen. Yhden kakuista päälle tulee luonnollisesti hääpari, mutta muiden kolmen päällikoristeet ovatkin sitten ongelma. Periaatteellisesti en halua käyttää kukkia, mielestäni kakkujen eikä minkään muunkaan päällä saa olla mitään mitä ei voi syödä (paitsi juurikin se hääparipatsas).

Kakkujen "kylkikoristeina" etenkin kangaslaskosten näköinen massa voisi olla hienoa, ehkä laskoksiin voisi sitten vihreällä laittaa "kirjailua."
Kuvissa kokonaan vihreä kakku voisi olla hieno värit toisin päin käännettyinä. Ja valkoisen kakun koristeet ovat lähinnä unelma, eivät taida koristelijan taitoni ihan siihen riittää ^^'

kuva täältä
Läpileikkaukseltaan kaunis kakku on yllänäkyvässä isossa kuvassa, suklaakakku vaalealla ympäröitynä on herkullisen näköistä.

tiistai 23. elokuuta 2011

Postin mukana tänään

Tänään saapui viime viikolla tekemäni tilaus Ullan unelmaan. Sekalaisten tarjoustuotteiden mukana tuli myös (normaalihintaista) tavaraa häitä varten.


Nimittäin tuleva kakkuteline! Koska suunnitelmissa on tehdä hääkakku itse, myös telineelle oli tarvetta. Telineitä oli myös mahdollista vuokrata, mutta koska se ei ollut mikään mahdottoman hintainen, totesin että on kivampi ostaa ihan omaksi, saa sitten talven aikana treenailla tuohon suoraan kokoja ja muuta.

Suosittelen muuten vilpittömästi Ullan unelmaa, nopea toimitus ja hyvän oloinen verkkokauppa.

sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Hääkakku (ja muu jälkiruoka)

Jo nyt on kulinaristihääparin mielessä pinnalla häämenu. Pitopalvelua olen jo miettinyt, ja tarjouspyyntöä on tarkoitus lähettää sitten kun juhlapaikka on tiedossa. Päällimmäisenä mielessäni on kuitenkin jälkiruokaosuus. Koska inhoan aina kaikkia konditoriakakkuja, olen päättänyt leipoa itse täytekakun, leipominen kun on yksi harrastuksistani muutenkin.


Vihreällä teemavärillä löytyi enimmäkseen melko tylsiä kakkuja. Tässä muutamia inspiraatiokuvia joita löysin ystäväni Googlen avustuksella.

Ajatukseni olisi tehdä kolme erilaista kakkua, ei tuolla tavalla pinottuna, vaan sellaiselle kakkukerrosvadille limittäin. Kakkujen maut:
- suklaateemainen kakku, kuten kuvassa ylhäällä keskellä
- kakku lakritsi-salmiakkimauilla, kuten kuvassa alhaalla keskellä
- perinteinen kakku jonkinlaisella marja- tai hedelmämaulla.

Näin on jokaiselle jotakin, mukavasti valinnanvaraa. Tarkoitus olisi kuorrutuksessa käyttää sokerimassaa, koska kaikki eivät pidä marsipaanista. Koristelussa pidän jäljellä jäävien kakkujen hengestä, jonkinlaista köynnöstä tai muuta kasvia.

Kakut tulen toteuttamaan laktoosittomina, mutta onneksi sukulaisissamme ei ole keliaakikkoja =D. Muutama allerginen ihminen on, joten luultavasti tulen yhteen kakkuun ymppäämään sellaiset ainesosat, joille kukaan ei ole allerginen (ei pähkinää, mantelia, omenaa, appelsiinia, mansikkaa, suklaata...).

Kakun lisäksi jälkiruokapöytähän ei kaipaa hirveästi muuta. Jotain pientä keksitavaraa on kuitenkin tapana olla, ja itsellä tekisi mieli saada macaron-leivoksia, jos vain pitopalvelu on kykenevä toteuttamaan ne. Olen vielä sen verran aloittelija näiden leivonnaisten suhteen, että en ole valmis leipomaan 80 hengen juhliin macaroneja neljässä-viidessä eri maussa =D (kuten omena, lime, päärynä, pistaasipähkinä, minttu...).